Školní vzdělávací program, pod názvem „ Jaro, léto, podzim, zima s Beruškou a Sluníčkem je nám prima “ vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání . Mateřská škola poskytuje vz dělávání podle § 33 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Školní vzdělávací program je východiskem pro zpracování třídních programů, podle nichž probíhají činnosti na jednotlivých třídách.
Stále více chápeme , že v životě dítěte se nejedná o množství dosažených výsledků, ale o posun v kvalitě zpracování životních situací a příležitostí. Předpokládáme, že při realizaci kurikula v práci s dětmi se bude jeho podoba dotvářet. Jsme na začátku a celý proces je příležitostí i pro nás dospělé, protože člověk sám se naučí nejvíc tím, co se snaží naučit jiné.
„Řekni mi a zapomenu,
ukaž mi a budu si pamatovat,
nech mne udělat
a zapamatuji si na celý život .“ (J. A. Komenský)
„ Není důležité to, co dítě umí, ale jak se cítí a co prožívá..“ (J. A. Komenský)
„ Poslouchat dospělé, to dětem nikdy moc nešlo, ale co se jim vždy dařilo, bylo jejich napodobování.“ (James Baldwin)
„ Dovolme dětem dělat chyby. Perfekcionalismus děti mrzačí na duši. Děti potřebují dělat chyby, aby se naučily znát rozdíl mezi dobrým a špatným.“ (Lea Paulínová)
„ Všechno, co potřebuji opravdu znát, jsem se naučil v mateřské škole „ (Robert Fulghum)
Předškolní období je z hlediska vývoje dítěte velmi důležité a naše mateřská škola v životě dítěte může sehrát pozitivní roli. Mateřská škola je vedle rodiny druhým sociálním prostředím, v němž se v současné době pohybují téměř všechny naše děti předškolního věku. Některé z nich v ní tráví většinu dne a to její důležitost ještě podtrhuje. Proto se snažíme , aby se život v ní co nejvíce přiblížil tomu rodinnému.
Mateřská škola má proti rodině výhodu spolužití s ostatními dětmi obou pohlaví, možnost interakcí s nimi . Děti se učí jinak mluvit se stejně vyspělými kamarády, vedou dialogy v nejrůznějších situacích . V tom je mateřská škola stěží zastupitelná.
Děti měly, mají a budeme se snažit, aby i v budoucnu vždy měly k dispozici dostatek hraček, vhodných pomůcek, knih , obrázků, které stimulují jejich vývoj. Paní učitelky dokáží vybrat to,co je pro děti tohoto věku vhodné, co odpovídá prostředí a estetickým požadavkům. Každodenní setkávání s osobností učitelky , která je a bude ideálním vzorem mluvního projevu a zároveň odborníkem podporujících jejich řeč,komunikační aktivity.
Paní učitelky přistupují k dětem individuálně. Osobnostně orientovaná výchova učitelek vyjadřuje respekt k osobnosti dítěte, naši snahu dát mu najevo pochopení a porozumění. To přispívá k pozitivním citovým vztahům, které mluvní projev podporují. Děti v naší škole mohou projevovat svou aktivitu, přispět svými názory, nápady, připomínkami, ovlivňovat veškeré dění. Rozvíjejí si tak dovednost slovy vyjádřit své myšlenky. Děti s učitelkou pracují ve skupinkách, které poskytují větší možnost komunikace mezi dětmi. Klademe důraz na spontánní činnosti a hry, při nichž dítě může komunikovat svobodně. V zdravém prostředí mateřské školy učitelky rozdělují svoji pozornost mezi celou skupinu, obrací se k ní jako k celku i individuálně k jednotlivým dětem. Paní učitelky se průběžně vzdělávají. Snažíme se dodržovat pravidlo: „Žijeme spolu, rozumíme si a povídáme si„ . Proto si uvědomujeme důležitost pozitivních citových vztahů a přirozené komunikace .Věnovat lásku,čas a energii dítěti by mělo platit jak ve škole ,tak v rodině.
Snažíme se o vytvoření takového kurikula mateřské školy, které vychází z obecných dlouhodobých cílů předškolního vzdělávání :
Podmínky pro kurikulum:
Naše škola usiluje o vytváření podmínek pro zdravý vývoj dětí a zdravé pracovní prostředí pro zaměstnance školy i pro rodiče. Věcné prostředí je charakterizováno uspořádáním tříd jako heren podporujících hry a činnosti dětí, různé aktivity dětí potřebné pro rozvoj všech pěti oblastí jejich osobnosti. Aby prostředí podporovalo aktivitu a iniciativu dětí, dbáme na dosažení:
Často-li se v červnu hrom ozývá, kalné léto potom přicházívá.
Svatý Ivan bývá plačtivý pán.