Školní vzdělávací program, pod názvem „Jaro, léto, podzim, zima s Beruškou a Sluníčkem je nám prima“ vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Mateřská škola poskytuje vzdělávání podle § 33 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Školní vzdělávací program je východiskem pro zpracování třídních programů, podle nichž probíhají činnosti na jednotlivých třídách.
Stále více chápeme, že v životě dítěte se nejedná o množství dosažených výsledků, ale o posun v kvalitě zpracování životních situací a příležitostí. Předpokládáme, že při realizaci kurikula v práci s dětmi se bude jeho podoba nadále dotvářet a doplňovat o nové cíle.
„Řekni mi a zapomenu, ukaž mi a budu si pamatovat, nech mne udělat a zapamatuji si na celý život".
J. A. Komenský
„Není důležité to, co dítě umí, ale jak se cítí a co prožívá“.
J. A. Komenský
„Poslouchat dospělé, to dětem nikdy moc nešlo, ale co se jim vždy dařilo, bylo jejich napodobování".
James Baldwin
„Dovolme dětem dělat chyby. Perfekcionalismus děti mrzačí na duši. Děti potřebují dělat chyby, aby se naučily znát rozdíl mezi dobrým a špatným".
Lea Paulínová
„Všechno, co potřebuji opravdu znát, jsem se naučil v mateřské škole".
Robert Fulghum
Předškolní období je z hlediska vývoje dítěte velmi důležité a naše mateřská škola v životě dítěte může sehrát pozitivní roli. Mateřská škola je vedle rodiny druhým sociálním prostředím, v němž se v současné době pohybují téměř všechny naše děti předškolního věku. Některé z nich v ní tráví většinu dne a to její důležitost ještě podtrhuje. Proto se snažíme, aby se život v ní co nejvíce přiblížil tomu rodinnému.
Mateřská škola má proti rodině výhodu spolužití s ostatními dětmi obou pohlaví, možnost interakcí s nimi. Děti se učí jinak mluvit se stejně vyspělými kamarády, vedou dialogy v nejrůznějších situacích. V tom je mateřská škola stěží zastupitelná.
Děti měly, mají a budeme se snažit, aby i v budoucnu vždy měly k dispozici dostatek hraček, vhodných pomůcek, knih, obrázků, které stimulují jejich vývoj. Paní učitelky dokáží vybrat to,co je pro děti tohoto věku vhodné, co odpovídá prostředí a estetickým požadavkům. Každodenní setkávání s osobností učitelky, která je a bude ideálním vzorem mluvního projevu a zároveň odborníkem podporujících jejich řeč,komunikační aktivity.
Paní učitelky přistupují k dětem individuálně. Osobnostně orientovaná výchova učitelek vyjadřuje respekt k osobnosti dítěte, naši snahu dát mu najevo pochopení a porozumění. To přispívá k pozitivním citovým vztahům, které mluvní projev podporují. Děti v naší škole mohou projevovat svou aktivitu, přispět svými názory, nápady, připomínkami, ovlivňovat veškeré dění. Rozvíjejí si tak dovednost slovy vyjádřit své myšlenky. Děti s učitelkou pracují ve skupinkách, které poskytují větší možnost komunikace mezi dětmi. Klademe důraz na spontánní činnosti a hry, při nichž dítě může komunikovat svobodně. V zdravém prostředí mateřské školy učitelky rozdělují svoji pozornost mezi celou skupinu, obrací se k ní jako k celku i individuálně k jednotlivým dětem. Paní učitelky se průběžně vzdělávají. Snažíme se dodržovat pravidlo: „Žijeme spolu, rozumíme si a povídáme si„. Proto si uvědomujeme důležitost pozitivních citových vztahů a přirozené komunikace. Věnovat lásku,čas a energii dítěti by mělo platit jak ve škole, tak v rodině.
Snažíme se o vytvoření takového kurikula mateřské školy, které vychází z obecných dlouhodobých cílů předškolního vzdělávání:
Podmínky pro kurikulum: Naše škola usiluje o vytváření podmínek pro zdravý vývoj dětí a zdravé pracovní prostředí pro zaměstnance školy i pro rodiče. Věcné prostředí je charakterizováno uspořádáním tříd jako heren podporujících hry a činnosti dětí, různé aktivity dětí potřebné pro rozvoj všech pěti oblastí jejich osobnosti. Aby prostředí podporovalo aktivitu a iniciativu dětí, dbáme na dosažení:
Jsou-li v zimě po cestách ledy, podaří se výborně zelí.
V prosinci zimy není, později přijíti nelení.